اولین کنفرانس مشترک شرکت شیلر و ایتال تکنو در زمینه آشنایی با جدیدترین تکنولوژی های صنعت آندایزینگ، اکستروژن، پوشش نانو و رنگ پودری

 

اولین همایش تخصصی حوزه های صنعت آلومینیوم و آندایزینگ کمپانی ایتال تکنو در تاریخ 21 مهرماه 1398 همزمان با نمایشگاه صنعت و جشنواره نانو، توسط شرکت شیلر فرآیند پارس (نماینده انحصاری ایتال تکنو در ایران) در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران (سالن خلیج فارس-مرکز همایش مروارید) و باحضور پرشور کارآفرینان و مدیران فنی صنعت آلومینیوم و آندایز برگزار گردید.

در ادامه بخش هایی از مقالات ارائه شده در سمینار آمده است.

ابتدا مهندس فرهنگ آزاد مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرآیند پارس گزارشی در خصوص شرکت متبوع خود عنوان نمودند: ” شرکت شیلر در سال 1387 و با تکیه بر تجربه ای طولانی تأسیس گردید و در زمینه تولید مواد آماده سازی سطوح فلزی و پوشش های تبدیلی (شامل انواع شوینده های صنعتی، چربیگیرها، فسفاته ها و غیره) فعالیت می کند. این مواد در صنایع مختلف نظیر: لوازم خانگی، خودرو و قطعات مربوطه، صنایع آلومینیوم و آندایز، صنایع برق، صنایع تابلو برق، صنایع کشش لوله و مفتول، خطوط گالوانیزه، خطوط ورق رنگی و غیره کاربرد دارند. شرکت شیلر موفق گردیده گواهی دانش بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گواهی نانو مقیاس را از ستاد ویژه توسعه نانو و گواهی محصول سبز را برای پوشش های تبدیلی نانویی از سازمان محیط زیست دریافت نماید.

وی با تمرکز بر معرفی نسل جدید پوشش های تبدیلی مبتنی بر زیرکونیوم که در صنایع مختلف کارشده و نتایج بسیار موفقی در پی داشته، گزارش مفصلی از افق و جایگاه این پوشش در آینده را به حاضرین ارائه کردند. ایشان در مورد صنعت آلومینیوم، به جایگزینی پوشش تبدیلی نانوزیرکونیوم به جای کروماته اشاره کردند که در کارخانجاتی مانند آلومرول نوین، آلومینیوم پردیس، نورد آلومینیوم اراک و … نتایج موفقی را در پی داشته است.”

در ادامه دکتر مارچلو روسی ( مدیر فنی شرکت ایتال تکنو ) و میشل ترونولونه (مشاور فنی) مباحث فنی زیر را در رابطه با توانایی های شرکت ارائه نمودند.

  •  طراحی و راه اندازی خطوط اتوماتیک و آندایزینگ و رنگ پودری در 25 کشور دنیا
  •  تکنولوژی رکتیفایرهای Hard fast: این تکنولوژی مربوط به فرآیند آندایزینگ می باشد که این امکان را می دهد که لایه آندی با ضخامت بالا را در زمان کوتاهتری و با سختی بالاتر از استاندارد بدست آوریم. با استفاده از رکتیفایرهای معمول برای تشکیل هر میکرون لایه آندی 3 دقیقه زمان لازم است درصورتی که با تکنولوژی Hard fast هر میکرون تنها در 1.5 دقیقه تشکیل می شود که در اروپا با تکنولوژی و افزایش سرعت آندایز از یک تانک آندایز به جای دو تانک استفاده می گردد.
  • الکتروکالرینگ و تکنولوژی مولتی کالر (Multi color) : الکتروکالرینگ به طور معمول برای آلومینیوم به وسیله تانک سولفات قلع ایجاد می گردد که شامل رنگ هایی از شامپاینی روشن تا مشکی می شود. در فرآیند الکتروکالرینگ با تکنولوژی مولتی کالر قادر خواهیم بود که بازه ای از رنگ های متنوع از رنگ های خاکستری تا آبی، سبز و قرمز را بدست آوریم. این فرآیند شامل 3 مرحله می باشد:

1) آندایزینگ

2) Modification (بهبود لایه آندی)

3) الکتروکالرینگ با سولفات قلع

بدین صورت که آلومینیوم بعد از مراحل اچینگ قلیایی و اسیدی وارد تانک آندایز می گردد،پس از آن وارد تانک modification        می شود. لازم به ذکر است برای رسیدن به هرکدام از رنگ های خاکستری، آبی، قرمز و سبز مدت زمان مشخصی در این        تانک قرار می گیرد. پس از مرحله الکتروکالرینگ با سولفات قلع رنگ نهایی مورد نظر بدست می آید.

  •  تکنولوژی ریکاوری اسید سولفوریک:  این دستگاه آلومینیوم محلول تانک اسید سولفوریک (آندایز) را فیلتر کرده و مقدار آن را ثابت نگه می دارد. درعین حال مصرف اسیدسولفوریک را تا 40 درصد کاهش می دهد. همچنین کیفیت سطح آندایز به دلیل ثابت نگه داشتن شرایط تانک اسید سولفوریک یکنواخت می ماند.
  •  شرکت ایتال تکنو تمامی مواد شیمیایی آندایزینگ و الکتروکالرینگ را تولید می نماید. و لازم است اشاره شود در الکتروکالرینگ به جز سولفات قلع از ترکیبات دیگر مانند نیکل، مس و سلنیوم نیز می توان استفاده نمود که ایتال تکنو این محصولات را نیز تولید می نماید.
  • سیل: پس از پایان تمامی مراحل و رسیدن به رنگ مورد نظر، مرحله سیل انجام می شود که متداول ترین آن سیل سرد بر پایه نیکل و کبالت می باشد که باعث می شود آلومینیوم از لحاظ خوردگی و ایجاد خط و خش و تغییر رنگ مقاومت بالایی پیدا کند.

در پایان، مهندس آطاهریان مدیرعامل شرکت شیلر فرآیند پارس ضمن قدردانی از حضور کارآفرینان و کارشناسان حاضر در سمینار عنوان داشتند که شرکت شیلر در راستای نفوذ و گسترش بازار صنایع آلومینیوم و آندایزینگ بیش از دو سال است که نمایندگی انحصاری کمپانی ایتال تکنو ایتالیا را دریافت و نسبت به ارائه و عرضه محصولات و دپوی دائمی آن اقدام نموده است. این در حالی است که ما خود تولیدکننده داخلی این مواد نیز هستیم و اکثر کارخانجات با تولیدات این شرکت که مشابه محصولات ایتال تکنو می باشد آشنایی دارند و در حال مصرف می باشند. ( محصولاتی نظیر: چربیگیرها، اچانت، سولفات قلع، استابلایزر، رنگ طلایی، سیل سرد و گرم و ترکیبات نانوزیرکونیوم ). در حال حاضر شیلر فرآیند هر دو این محصولات ( داخلی و ایتالیایی) را ارائه می نماید و سبد خریداران از این بابت تکمیل است. با این حال اطمینان خاطر را به مشتریان خود می دهیم که در هر شرایطی مثل تحریم ها که امکان واردات محصولات خارجی وجود نداشته باشد قادر هستیم با محصولات داخلی خود نیاز این بازار را تأمین نماییم.

ایشان در پایان به اخذ نمایندگی انحصاری از کمپانی ICR ایتالیا اشاره کردند که در زمینه تولید رنگ آستری ED فعالیت می نماید و نیاز اساسی خودروساز و لوازم خانگی است و در مرحله عملیاتی شدن می باشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *